Review of Aroma Marketing in Selected Areas: Case of Fashion Stores

Sugrová Michaela and Paluchová Johanna and Horská Elena and Bercik Jakub and Gendiar Samuel Norman (2018) Review of Aroma Marketing in Selected Areas: Case of Fashion Stores. Prosperitas, 5 (3). pp. 111-121. ISSN 2064-759X

[thumbnail of Prosperitas_2018_3_Sugrova.pdf]
Preview
Text
Prosperitas_2018_3_Sugrova.pdf - Published Version

Download (105kB) | Preview

Abstract

A divatáruüzletek manapság egyre gyakrabban alkalmaznak speciális látványelemeket és egyéb eszközöket, amelyekkel rábírják vevőiket, hogy hosszabb ideig maradjanak, és egyúttal serkentsék őket a vásárlásra. Egyre több tudományos elemzés foglalkozik azzal, hogy megtalálják azt a tökéletes illatot a divatboltok számára, ami előnyös az üzlet szempontjából. Ha a boltok tulajdonosai és a marketingszakemberek megtalálják az üzletük számára tökéletes és legérdekesebb illatanyagot, meg kell találniuk azt a helyet is, ahonnan azt a leghatékonyan kiszórhatják. Az üzlet nagyságától függ, mennyi és milyen nagyságú diffúzort kell alkalmazni, illetve mennyi folyékony illatanyagra van szükség. A diffúzor elhelyezése történhet ott, ahol nagy a vásárlói forgalom, pl. az ajtóknál, vagy olyan szűk helyen, ahol a fogyasztókat közelebb akarják hoznia termékhez, és természetesen ott, azon termékek közelében, amelyekből növelni akarják az eladást. Az is fontos, hogy megfelelő szellőzése legyen az üzletnek, hogy megfelelő légmozgás legyen, és ne áramoljon ki az illatosított levegő – a nyitott ablakok és ajtók nem szerencsések ebben az esetben. Tanulmányunkban áttekintést adunk az elméleti szakirodalomról, amely az aromamarketing divatáruboltokban való közvetlen alkalmazásával és annak a fogyasztókra gyakorolt hatásával foglalkozik.

Abstract

Fashion shops nowadays more and more use the sense of vision to persuade their customers to stay longer and spark an interest in their merchandise, many special offers and other things. Many more of these scientific studies have to be done to find the exactly perfect scent in fashion place that has all the advantages for businesses. After the business owners and marketing specialists have found the perfect and most interesting fragrance that they would like to apply to their store, they also have to find the perfect location for the diffusers to work effectively. This depends of course on how big the fashion store is, how many and how big diffusers are needed, and the question of how much of liquid scent is needed is also important. The diffuser location would be some place with high customers traffic, for example doorways, any narrow places, where customers have to get closer to the products and of course, near the product you would like to sell more of. Also, important thing is making sure there is enough ventilation in the shop, so the air gets always pushed and making sure there are no air flow going outside, like opened windows for example, doors are necessary evil in this case. The main objective of submitted paper is to point out on aroma marketing using directly in fashion retail stores and its impact on customers based on available theoretical literature sources.

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > média- és kommunikációs tudományok

Faculty

Pénzügyi és Számviteli Kar

Institution

Budapesti Gazdasági Egyetem

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: aroma marketing, aromatization, emotions, fashion, scent, aromamarketing, illatosítás, illat, érzelmek, divat
Depositing User: Eszenyi-Bakos Kinga
Date Deposited: 2021. Jun. 14. 09:15
Last Modified: 2022. Jan. 06. 09:03
URI: http://publikaciotar.uni-bge.hu/id/eprint/1518

Actions (login required)

View Item View Item