Fogalmak mentén : hallgatói gondolattérképek alkalmazása oktatási újítás vizsgálatára

Miskolczi Péter and Király Gábor and Kovács Kinga Emese and Lovas Yvette and Pálóczi Bence (2016) Fogalmak mentén : hallgatói gondolattérképek alkalmazása oktatási újítás vizsgálatára. Prosperitas, 3 (2). pp. 111-132. ISSN 2064-759X

[img]
Preview
Text
Miskolczi-P.-Kiraly-G.-Kovacs-K.-Lovas-Y.-Paloczi-B.-1.pdf - Published Version

Download (430kB) | Preview

Abstract

Constant changes in the social and technological environment push teachers in higher education towards innovative methods, the effects of which they have to verify. The article focuses on methodology: it presents a mixed-method approach to an investigation of educational innovation. The research builds on the practice of visual sociology – of diagrammatic elicitation in particular. We collected sociodemographic information and one mind map at both the beginning and the end of the school semester from students. Our data can be analysed both qualitatively and quantitatively, and may help us to answer questions pertaining to the effectiveness of the course, its ability to reduce pre-existing gaps between students, and to the way students thematically organize their knowledge about sociology.

Abstract

A társadalmi és technológiai környezet folyamatos változása arra ösztönzi a felsőoktatás szereplőit, hogy új, korszerű módszereket vezessenek be az oktatási gyakorlatba. Ezen új módszerek eredményességét ellenőrizni is kell. A jelen tanulmány módszertani fókuszú, egy kevert módszertani megközelítést mutat be egy oktatási újítás eredményeinek vizsgálatára. Kutatásunk a vizuális szociológia, szűkebben véve pedig az ábrakészítés gyakorlatára épít. Szociodemográfai alapváltozók és egy-egy, az egyetemi félév elején, illetve végén felvett gondolattérkép segítségével létrehozott adatstruktúránk kvalitatív és kvantitatív feldolgozásra egyaránt alkalmas, és olyan kérdések megválaszolásához nyújt támpontot, mint például: eredményes volt-e a kurzus, csökkenti-e a hallgatók közti kezdeti különbségeket; milyen tematikai elrendezésben gondolkodnak a hallgatók a szociológiáról?

Tudományterület / tudományág

társadalomtudományok > szociológiai tudományok

Faculty

Pénzügyi és Számviteli Kar

Institution

Budapesti Gazdasági Főiskola

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ábrakészítésen alapuló adatgyűjtés, gondolattérkép, kevert módszertan, oktatáskutatás, tudásteremtő iskola, vizuális szociológia, diagrammatic elicitation, education research, knowledge-creating school, mind map, mixed methods, visual sociology
Depositing User: Kovács Zsolt
Identification Number: 3185289
Date Deposited: 2018. Dec. 10. 13:52
Last Modified: 2021. Aug. 30. 13:28
URI: http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/id/eprint/1081

Actions (login required)

View Item View Item